Du skal logge ind for at skrive en note

Når man taler om, at en virksomhed har succes, mener man ofte, at virksomheden tjener penge og vokser. Det lyder enkelt, men alle erfaringer viser, at det er svært, især hvis markedet ikke vokser.

Mange forhold skal gå op i en højere enhed, hvis en virksomhed skal have succes, og nogle forhold er vigtigere end andre. Dem kalder vi kritiske succesfaktorer eller key success factors (KSF).

Du skal logge ind for at skrive en note

Kritiske succesfaktorer

Kritiske succesfaktorer (KSF) betegner de forhold, der har afgørende betydning for virksomhedens fortsatte bæredygtighed.

Du skal logge ind for at skrive en note
Figur

Kritiske succesfaktorer

Figur

Kritiske succesfaktorer

Du skal logge ind for at skrive en note

En bæredygtig virksomhed er en virksomhed, der udviser ansvarlighed ved at skabe overskud til sine ejere samtidig med, at den handler etisk korrekt og bidrager positivt til samfundet.

Dermed sættes der fokus på både etiske og sociale forhold og virksomhedens miljøpåvirkning. En bæredygtig virksomhed skal derfor være i stand til at indfri sine økonomiske mål og på samme tid udvise ansvarlighed i forhold til alle sine interessenter.

Du skal logge ind for at skrive en note

Eksempel: Novo Nordisk

© colourbox.com
© colourbox.com

Novo Nordisk er en af Danmarks mest værdifulde virksomheder. Novo Nordisk sælger lægemidler til hele verden og er førende inden for diabetesbehandling. Selv små forbedringer i medicinen kan have en afgørende betydning for patienterne og dermed for Novo Nordisk. Derfor er det en kritisk succesfaktor, at virksomheden ansætter de bedste forskere, så virksomheden kan blive ved med at have en konkurrencemæssig fordel.

Du skal logge ind for at skrive en note

Eksempel: Bang & Olufsen

Bang & Olufsen var indtil for få år siden en af Danmarks mest succesfulde virksomheder. Men i de senere år er det gået ned ad bakke. Ligesom for andre elektronikvirksomheder er produktudvikling en kritisk succesfaktor, og Bang & Olufsen kæmper hårdt for at skabe produkter, som skiller sig ud på funktion eller design.

Du skal logge ind for at skrive en note

Ofte er det nogle ganske få forhold, der er afgørende for, om en virksomhed har succes eller ikke. Mange forhold går ofte igen, når virksomheder skal definere deres kritiske succesfaktorer. Men selv inden for den samme branche kan der være meget stor forskel på, hvad der er en kritisk succesfaktor for den ene virksomhed i forhold til den anden.

Du skal logge ind for at skrive en note

Eksempel: Dagligvarebranchen

© 7-eleven.dk
© 7-eleven.dk

I dagligvarebranchen finder vi Bilka i den ene ende af branchen. For Bilka er det en kritisk succesfaktor at have et bredt og dybt sortiment til lave priser, så målgruppen kan finde det attraktivt at bruge tid på at køre hen til varehuset - og ofte bruge lang på at handle. I den anden ende af dagligvarebranchen finder vi 7-Eleven. 7-Elevens kritiske succesfaktorer er forskellige fra Bilkas. Her er beliggenhed og åbningstid vigtige for succes. Målgruppen er unge byboere, som laver impulskøb - ofte uden for normal åbningstid. Derfor er det vigtigt at være, hvor målgruppen er og langt mindre vigtigt, hvad varen koster. Pris er således på ingen måde en kritisk succesfaktor for 7-Eleven. Det er beliggenhed derimod, og derfor er der en 7-Eleven på hvert gadehjørne i kvarteret omkring Hovedbanegården og Strøget i København. Og der er ikke kun åbent fra kl. 7-11, men hele døgnet.

Du skal logge ind for at skrive en note

Kritiske succesfaktorer er således drivende for virksomhedens strategi. Virksomheden skal sætte alt ind på at være stærk inden for de kritiske succesfaktorer. Når pris er en kritisk succesfaktor for Bilka, er det nødvendigt, at Bilka sætter hele sin forhandlingsstyrke ind på at købe billigt ind hos sine leverandører, og kædens indkøbere er også kendt for deres stærke forhandlingsevne.

Du skal logge ind for at skrive en note

Øvelse: Kritiske succes faktorer

Diskuter, hvilke kritiske succes faktorer disse virksomheder har:

  • Baresso
  • Jyske Bank
  • Jensens Bøfhus
  • Bodum
  • Harboe
  • Bolia
  • Aarstiderne
  • Newline
Du skal logge ind for at skrive en note

Øvelse: Lego

Du skal logge ind for at skrive en note

Se videoen og lav en liste med 3 centrale kritiske succesfaktorer, der er relevante for Lego.

Du skal logge ind for at skrive en note

Øvelse: Carlsberg

Arbejd i grupper af tre og gå ind på carlsberggroup.com.

  • Hvert gruppemedlem får til opgave at gennemlæse hver sin del af informationerne på siden.
  • Efter ca. 30 minutter fremlægger I, hvilke relevante informationer I hver for sig har fundet.
  • I identificerer fire kritiske succesfakorer for virksomheden og begrunder jeres forslag. 
  • Formuler en kildekritik af de informationer, I har fundet.
Du skal logge ind for at skrive en note
ISBN: 9788761648822. Copyright forfatterne og Systime A/S 2018